De diefstal van e-bikes in Nederland neemt gestaag toe, vooral door de vaardigheid van internationale bendes die zich specialiseren in het stelen en exporteren van deze populaire tweewielers. Met naar schatting 100.000 gestolen fietsen per jaar, waarbij slechts 14 procent van de slachtoffers aangifte doet, is de daadwerkelijke omvang van het probleem waarschijnlijk nog groter. Voor e-bikes, waarbij de diefstal vaak verzekeringstechnisch en bij de politie moet worden gemeld, zal dit percentage nog hoger liggen.
RenΓ© Middag, landelijk projectleider mobiel banditisme, waarschuwt voor een opmerkelijke stijging in e-bike diefstallen, met internationale bendes die zeer georganiseerd te werk gaan. Deze dieven maken gebruik van geavanceerde methoden, zoals ‘power keys’ om kwaliteitssloten in enkele seconden te openen. Bovendien passen ze gestolen fietsen aan met nepframenummers en vervalste laadpapieren om hun criminele activiteiten te maskeren.
De politie onderschept weliswaar regelmatig gestolen fietsen, maar het blijft een uitdaging om deze bendes effectief aan te pakken vanwege hun beweeglijkheid en wisselende opslaglocaties.
Fietseigenaren kunnen bijdragen aan de preventie van diefstal door extra sloten te gebruiken en hun fiets te registreren bij ‘Stop Heling‘, waarmee potentiΓ«le kopers en verkopers kunnen controleren of een fiets als gestolen is gemeld. Dit initiatief heeft effect in Nederland, waar gestolen fietsen opnieuw te koop worden aangeboden. Naast internationale bendes zijn ook lokale criminelen betrokken bij de diefstal van fietsen, zoals recent ontdekt werd door Belgische collega’s die een loods met Nederlandse gestolen fietsen vonden.
Als collectieve inspanningen en preventieve maatregelen niet alleen de toenemende diefstal kunnen stoppen, zullen ze op zijn minst de kansen voor dieven verkleinen en de bewustwording over dit groeiende probleem vergroten.