AKEN – Theater Aachen is met een nieuwe Intendant het seizoen 2023/2024 ingegaan. Elena Tzavara is de opvolgster van Michael Schmitz-Aufterbeck, die het theater in Aken sinds 2005 als algemeen directeur leidde. Elena Tzavara is de eerste vrouw in de geschiedenis van het Theater die deze functie bekleedt.
De muziektheaterregisseuse die tot voor kort werkzaam was als artistiek directeur van de Junge Oper Stuttgart zet dit seizoen met haar team nadrukkelijk vernieuwende accenten in Aken. Doelstelling is dan ook om nieuwe bezoekers voor Theater Aachen te winnen. Tegelijk waakt Elena Tzavara er ook voor om stambezoekers te blijven enthousiasmeren. Het uitzetten van programmatradities is immers funest voor de continuïteit. Een traditie, die ook in het nieuw seizoen een vervolg heeft gekregen, is de samenwerking met Parkstad Limburg Theaters.
Parkstad Limburg Theater directrice Janine Dijkmeier en rechterhand Rocco Malherbe en Elena Tzavara hebben de samenwerking, die onder regie van Bas Schoonderwoerd en Michael Schmitz-Aufterbeck gestalte kreeg, con amore bestendigd. Mensen die ietwat terughoudend zijn om op eigen houtje een culturele en artistieke ontdekkingsreis in het oudste theater van Duitsland te maken, hebben drie keer per jaar de gelegenheid om in groepsverband een mooie voorstelling in Keizerstad Aken te bezoeken. Onder het motto: ‘Bij de Buren’ is er gratis busvervoer en van PLT naar theater Aachen en visa versa. Al in de bus volgt er een eerste deskundige inleiding.
De samenwerking tussen PLT en Theater Aachen ic het Kulturbetrieb van de stad Aachen is kort voor de coronatijd voortgevloeid uit het grensoverschrijdende Schrittmachterfestival; lees de bijzondere click tussen Veranstaltungsleiter annex geestelijk vader Rick Takvorian en Bas Schoonderwoerd. De legendarische culturele grootheid en oud PLT theaterdirecteur. Bas Schoonderwoerd zei het eerder zo: “Als je de regio’s Aken en Parkstad samenklapt heb je een potentieel van 500.000 dans en theaterliefhebbers. Concurrentie is een verkeerde gedachte. Mensen hoppen niet zo zeer van het ene naar het andere theater. Mensen hoppen vaak tussen: ‘ik ga wél, of ik ga niet naar het theater’. Dus is het voor theaters dus veel interessanter om te zorgen voor een gezamenlijk aanbod. Een aanbod dat zodanig verleidelijk is dat het mensen van de bank thuis vandaan laten komen.
Om die reden hebben we na Schrittmacher de grens ook doorboort voor wat betreft klassiek en daarna ook moderne popprogrammering. Het aantal bezoekers over en weer is sindsdien stevig toegenomen.” Dan beslist: “Het succes van een theaterprogrammering valt of staat bij continuïteit en vertrouwen. Het publiek moet erop kunnen vertrouwen dat de voorstelling voldoet aan de beschreven kwaliteit. De artiest moet erop kunnen vertrouwen dat in het juiste ‘environment’ wordt gespeeld.”
Het is Elena Tzavara toevertrouwd om dat proces in Theater Aachen te monitoren. Elena Tzavara kwam als beste van 59 kandidaten uit de bus na een brede selectieprocedure. De vakjury was unaniem in haar keuze. Tzavara studeerde muziektheaterregie aan de Hanns Eisler Universiteit voor Muziek in Berlijn. De in Hamburg geboren Elena Tzavara was werkzaam als regieassistent, productieleider en avondregisseur bij onder meer de Ruhrtriennale onder leiding van Gérard Mortier. Ze regisseerde verder de Keulse Kinderopera en werd vanaf 2014 festivaldirecteur van de nationale festivals ‘Muziek en Literatuur’, in Keulen, Bonn, Hamburg en München. Op de gerenommeerde Salzburger Festspiele bracht ze de kinderproducties ‘The Barber of Seville’ (2015), ‘The Fairy Queen’ (2016) en – toepasselijk – ‘The Theatre Director (2017) op de planken. Vanaf 2017 was de operaregisseuse, librettist en culturele manager ook artistiek directeur van Young Opera in the North, in Stuttgart, en hoofd van de International Opera Studio bij de Staatsopera van Stuttgart. Elena Tzavara verheugt zich zichtbaar op verdere samenwerking met de Parkstad en verwelkomt theaterbezoekers uit Zuid-Limburg met open armen.
Vrijdag 29 december staat met King Arthur – Or ‘Let Them Eat Chaos’ de eerste busreis naar Theater Aachen op het programma. Woensdag 7 februari 2024 staat de komische Rossini opera ‘Il viaggio a Reims op de planning. Zondag 16 juni 2024 volgt de derde busreis naar Theater Aachen. Bij de Buren staat dan Carmen de altijd opnieuw betoverende en fascinerende opera van Bizet op het programma. De bekende Kerkraadse sopraan Kim Savelsbergh is in alle producties te zien en te beluisteren als lid van het Opernchore Aachen.
Maar eerst dus op 29 december King Arthur, de semi-opera van Henry Purcell en John Dryden.
Je kunt je in Aken onderdompelen in de kosmos van Purcells ‘King Arthur’, Dromen over een wereld waarin machtsspelletjes niet eindigen in een catastrofe maar in verzoening. In zijn ‘drama-opera’ uit 1691 had componist Henry Purcell geen sensueler beeld kunnen vinden dan dat van de in ijs bevroren wereld.
‘Let Them Eat Chaos’
In de legendarische ‘Cold Song’ is de liefde ontsnapt en is de catastrofe al lang aangebroken. Degenen die overblijven blijven echter vechten tégen wrede brutalisering eenzaamheid en individualisme. En vóór meer gemeenschap en empathie. Het wordt poëtisch uitvergroot door de woorden van Kae Tempest, uit het gedicht ‘Let Them Eat Chaos’.
Regisseur Marco Štorman gebruikt de verleidelijke barokmuziek van Purcell en de atmosferische klankwerelden van Kae Tempest om een sensuele, speelse overdracht te ontwikkelen van ‘King Arthur’, een heuse viering van het leven.
Met: Ronan Collett, Henning Hermia Gerdes, Suzanne Jerosme, Tim Knapper, Marlina Adeodata Mitterhofer, Fanny Lustaud, Ángel Macías, Stefanie Rösner, Laia Vallés, acteurs van het ensemble, Aachen Opera Choir, Aachen Symphony Orchestra onder muzikale leiding van GMD Christopher Ward. Regie: Marco Storman, Decor: Demian Wohler, Kostuums: Axel Aust, Koorrepetities: Jori Klomp, Dramaturgie: Isabelle Becker.
Foto’s: Thilo Beu/ Theater Aachen.
Meer info: www.theateraachen.de en www.plt.nl