Alemannia Aachen won vanmiddag moeizaam maar verdiend en uiteindelijk toch nog ruim met 3-0 van Rot Weiss Ahlen, de nummer voorlaatst in de Regionalliga. Anton Heinz benutte op slag van rust uit een strafschop. Het was alweer de zestiende seizoentreffer van Alemannia’s topscoorder. Verdediger Saša Strujić onderstreepte met treffers in de laatste minuut en vijf minuten in blessuretijd opnieuw Alemannia’s specialiteit van het huis.
Alemannia Aachen maakt zich op voor de promotie. En dat doet ook het geel-zwarte supporterslegioen. Na de 29.500 fans tegen Fortuna Köln waren er vandaag op de Tivoli opnieuw 26000 fans bij, waarvan slechts 50 uit Ahlen. De voorlaatste thuiswedstrijd van Alemannia Aachen tegen 1. FC Bocholt, op 27 april, is al ruim een week stijf uitverkocht. Alemannia had wél 40.000 kaarten voor dat duel kunnen verkopen.
De enorme vraag heeft alles te maken met de kans inschatting van de fans. Na elf, op een enkele uitzondering na, magere jaren, in de Regionalliga, wil geen enkele geel-zwarte supporter zich het highlight van kampioenschap en de promotie naar de 3. Liga laten ontgaan. Zowel uit als thuis niet. Deze week werd de publieke verkoop van tickets voor de derby 1. FC Düren-Alemannia Aachen op 11 mei op last van de regionale veiligheidsdienst stop gezet. De Westkampfbahn, het stadion van 1. FC Düren, waarin maximaal 6000 fans passen dreigde uit haar naden te barsten, gelet op de kaarten aanvragen uit Aachen.
Alemania’s legendarische stadionspreker Rober Mohnen attenteerde de Akense fans voor aanvang van de partij tegen Rot Weiss Ahlen nogmaals op de campagne ‘Zwölftausend für den zwölften Mann’. Een oproep om verenigingslid van Alemannia Aachen te worden. Tot de voordelen behoort o.a. het voorverkoopsrecht voor tickets van thuisduels. Na de promotie van Alemannia lijkt dat ook niet onverstandig, want de geel-zwarte euforie in Aachen en de omringende regio kent al maanden geen grenzen meer.
Alemannia verbetert dit seizoen toeschouwer record na toeschouwer record. Het vooraf ingecalculeerde bezoekersaantal van 9200 toeschouwers op de Tivoli is inmiddels al meer dan verdubbeld. En de Business-Seats zijn booming. Ook voor komend seizoen zijn ze inmiddels allemaal verhuurd en er is een lang wachtlijst.
Maar ondanks alle sportieve succes is er zakelijk en financieel gezien nog veel werk aan de winkel. Sascha Eller Geschäftsführer én sportief directeur deed in de Aachener Zeitung uit de doeken dat als Alemannia het promotieseizoen zou kunnen afsluiten met plus minus nul, dit een zeer opmerkelijk succes zou zijn.
Tegenover de sterke extra inkomsten staan bij Alemannia dan ook fors gestegen kosten. Zo moest Alemannia aanzienlijk meer stewards inzetten vanwege de grote respons, tegen Fortuna en ook vandaag waren er meer dan 300 nodig. Verder waren er loonverhogingen bij de cateraar die Alemannia moest helpen ondervangen om de prijsstijgingen voor de fans te voorkomen. Ook de kosten voor het openbaar vervoer zijn erbij gekomen. Alemannia betaalt voor de trein en buskaartjes voor jonge fans onder de elf jaar, die dan gratis toegang tot het Tivoli stadion hebben.
Verder moest Alemannia forse boetes betalen aan de DFB voor het afsteken van Bengaals vuurwerk van de fans. En ook de extra kosten die voortvloeien uit het ontslag van de voormalige Sportchef en trainer Helge Hohl, die na een desastreuze seizoenstart ontslagen werd hangen Alemannia mogelijk nog boven het hoofd. De juridische procedure van Hohl en zijn assisttrainer loopt nog steeds. En ook de aanstelling van Heiner Backhaus als nieuwe trainer kostte extra geld. Zoals ook enkele winterstop versterkingen.
Alemannia verhoogde dit seizoen het budget van 1,7 miljoen, stapsgewijs richting de drie miljoen euro. Voor de 3 Liga is echter een budget van om en nabij de 5 miljoen euro nodig. De 1,2 miljoen euro extra voor TV-inkomsten die voortvloeien uit de een promotie naar 3. Liga zijn daarvoor niet toereikend. En ook de extra inkomsten van seizoenkaarten en entreegelden – Alemannia begroot redelijk conservatief op 17.000 toeschouwers – zijn niet voldoende om de verdubbeling van de kosten te financieren.
Zo moet Alemannia in de 3. Liga een dubbel zo hoog huurbedrag betalen aan de gemeente Aachen, dat eigenaar is van het Tivoli- stadion. Ook de salariskosten gaan fors omhoog. Alemannia lokte voor dit seizoen een groot aantal regionale spelers, veelal met een Alemannia verleden, met een tweejarig contract over de streep. Bij promotie zou hun salaris met 30 procent worden verhoogd. Het was de enige manier om spelers die nomaliter dit seizoen meer geld hadden kunnen verdienen als achttiende of twintigste speler bij een 3.Liga club over de streep te trekken”, aldus Eller.
Na drie faillissementen en tot op het bot saneringen is er bij cultclub Alemannia zakelijk en financieel dus nog veel werk aan de winkel. Voor een sluitende begroting zijn simpelweg extra inkomsten noodzakelijk uit marketing en sponsorship. Er wordt gerekend op verhoogde bijdragen van de actuele clubtrouwe hoofdsponsors. En stiekem wordt gehoopt op een extra hoofdsponsor.
Een naam die frequent rondzingt is die Komel. De marketeer en kredietgever sloot tien jaar geleden een overeenkomst met Alemannia dat hij twaalf jaar lang recht had op 15 procent van de TV-inkomsten. Betalen moest Alemannia echter pas vanaf de 2. Liga. Het is dus in het interesse van Komel dat Alemannia de opmars richting het langjarige oude tweede Bundesliga niveau voorzet. Kölmel heeft ook al herhaaldelijk zijn interesse getoond om Tivoli te kopen. Het stadion uitbesteden en geld verdienen door investeerders toe te laten zie je vaker bij voetbalclub.
Ook voor Alemannia zelf zou het terugkopen van het Tivoli stadion een idee kunnen zijn. De evenementen business zou dan een extra bron van inkomsten kunnen worden. Maar in de optiek van Eller is dat nog ver weg. “We moeten eerst organisch groeien als organisatie. Ondanks het huidige succes moeten we conservatief blijven in onze planning. We zijn momenteel huurder van het stadion en we zouden met de stad als verhuurder moeten bespreken hoe ruimdenkend ze zouden zijn.”