Maastricht-De National Gallery of Ireland (Dublin, Ierland) en het Wadsworth Atheneum Museum of Art (Connecticut, VS) zijn dit jaar de begunstigden zijn van het TEFAF Museum Restauratiefonds (TMRF). De jaarlijkse subsidie is door The European Fine Art Foundation (TEFAF) in het leven geroepen ter ondersteuning van het belangrijke werk van de internationale kunstgemeenschap bij het behoud van het artistiek en cultureel erfgoed.
In zijn huidige fragiele staat kan het schilderij niet veilig worden tentoongesteld; door het loslaten van de verflaag en vervuiling van het gebarsten oppervlak vereist De oversteek van de Rode Zee uitgebreide conserverings-inspanningen. Met de financiering van TEFAF zal de National Gallery of Ireland samenwerken met experts in het werk van Mazzolino om zijn artistieke praktijk beter te begrijpen, zodat dit zeldzame grootschalige meesterwerk met zorg kan worden gerestaureerd en toegankelijk kan worden gemaakt voor het publiek.
Dr. Caroline Campbell, directeur van de National Gallery of Ireland is opgetogen: “Ludovico Mazzolino was een vooraanstaand schilder in het zestiende-eeuwse Italië, waar hij werkte voor het hof van de Estes in Ferrara en later in Bologna. De oversteek van de Rode Zee wordt internationaal erkend als een belangrijk en zeldzaam grootschalig voorbeeld van zijn werk. Het maakt sinds 1914 deel uit van de collectie van de National Gallery of Ireland, slechts 50 jaar nadat we onze deuren openden. Helaas hebben we het vanwege de kwetsbaarheid van het paneel vele tientallen jaren niet kunnen tentoonstellen. We zijn erg blij met deze subsidie van het TEFAF Museum Restauratiefonds, waarmee we dit opvallende schilderij de noodzakelijke conserveringsbehandeling kunnen geven en het kunnen terugplaatsen in onze tentoonstellingszalen zodat onze bezoekers er weer van kunnen genieten.”
Het Wadsworth Atheneum Museum of Art in Hartford, Connecticut, heeft van TEFAF financiering ontvangen voor de restauratie van Venus met een nimf en sater (1600), een marmeren beeld van Pietro Francavilla (1548-1615) met een intrigerende geschiedenis.
Aanvankelijk werd het beeld besteld voor de tuinen van de Villa Zanobi Bracci in Florence, Italië, maar in 1750 werd het verkocht aan Frederick, Prins van Wales, en opgeslagen op de koninklijke landgoederen Kew en Windsor. In het begin van de twintigste eeuw verscheen het beeld op de commerciële kunstmarkt en in 1925 werd het overgebracht naar het Fogg Museum, Harvard, om te worden geïnstalleerd op de Renaissance binnenplaats. Vanwege het erotische karakter werd het beeld daar echter niet tentoongesteld en in plaats daarvan aangekocht door Everett Austin Jr., de toenmalige directeur van het Wadsworth Atheneum.Het beeld heeft in de loop van zijn rijke en intrigerende geschiedenis schade opgelopen en meerdere restauraties ondergaan.
Het Wadsworth Atheneum Museum of Art is echter vastbesloten om het beeld zijn esthetische aantrekkingskracht en historische betekenis terug te geven. Met behulp van het TEFAF Museum Restauratiefonds wil het museum het beeld zijn oude glorie teruggeven
Matthew Hargraves, directeur van het Wadsworth Atheneum Museum of Art: “Pietro Francavilla’s Venus met een nimf en sater is misschien wel de grootste maniëristische sculptuur in de Verenigde Staten. Sinds 1934 is het het middelpunt van ons monumentale Modernistische Avery Memorial gebouw. We zijn ontzettend dankbaar voor deze subsidie van het TEFAF Museum Restauratiefonds om Francavilla’s geweldige marmer te conserveren. Het zal deze prachtige sculptuur weer tot leven brengen en het een trotse plaats teruggeven in het centrum van het Wadsworth Atheneum Museum of Art als symbool van de vernieuwing van ons geliefde museum.”
Hidde van Seggelen, voorzitter van het Executive Committee van TEFAF, is enthousiast over de ondersteuning van de twee restauratieprojecten in 2024 via het TEFAF Museum Restauratiefonds: “Dit fonds zal helpen om verdere achteruitgang van deze twee belangrijke kunstwerken te voorkomen en ze in hun oorspronkelijke staat van grandeur te herstellen. Het behoud van een sculpturaal meesterwerk en een schilderij van een van de grootste kunstenaars van de Italiaanse Renaissance benadrukt de essentiële rol die het TMRF speelt bij het versterken van TEFAFs inzet voor onderzoek en behoud van ons gedeelde en diverse artistieke erfgoed.”