KERKRADE – Medisch Centrum Kruisstraat in Kerkrade wordt momenteel geconfronteerd met een ernstig tekort aan vervangende huisartsen. Het medisch centrum kampt met de vakantieperiode en een gebrek aan vervangende artsen, wat resulteert in lange wachttijden voor patiënten. Sommigen moeten zelfs tot wel vier weken wachten voordat ze een afspraak kunnen krijgen met hun huisarts.
Tessa Haas, een van de twee vaste huisartsen van Medisch Centrum Kruisstraat, geeft aan dat ze voor de vakantieperiode een vervangende arts hadden geregeld. Echter, op het laatste moment liet deze arts weten niet te kunnen werken i.v.m. overbelasting. Hierdoor zijn er van de normaal 14, deze week maar 6 spreekuur dagen. Vorige week en de komende weken tot en met de zomervakantie zijn er tussen de 10 en 11 spreekuur dagen. Dit resulteert in een buitengewoon uitdagende situatie.
De patiënten in de wachtkamer van het medisch centrum uiten hun ongenoegen over de lange wachttijden, ondanks de diverse aankondigingen die zijn geplaatst. Een wachtende patiënt uit zijn frustratie: “Het is toch niet normaal dat we dit in Nederland meemaken.”
Om de situatie te verduidelijken, heeft het medisch centrum duidelijke berichten geplaatst bij de ingang, bij de balie en op de website. Ook bij het maken van een afspraak via de telefonische afsprakenlijn krijg je deze melding: “Wegens een tekort aan artsen en door vakanties kan het langer duren voordat u een afspraak kunt krijgen. Deze situatie zal waarschijnlijk tot en met augustus voortduren. Onze excuses voor het ongemak. Wij doen er alles aan om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.”
Het Medisch Centrum Kruisstraat heeft aangegeven dat ze actief op zoek zijn naar oplossingen voor het tekort aan huisartsen. Ze zijn in gesprek met verschillende instanties en proberen nieuwe artsen aan te trekken om de wachttijden te verkorten en de patiëntenzorg te verbeteren.
Patiënten van Medisch Centrum Kruisstraat worden geadviseerd om begrip te tonen voor de huidige situatie en waar mogelijk hun bezoek aan de praktijk zorgvuldig te plannen. Bij spoed wordt geadviseerd om, indien nodig, het alarmnummer van de praktijk in te toetsen.
Het Medisch Centrum Kruisstraat verontschuldigt zich nogmaals voor het ongemak en doet er alles aan om de tekorten aan huisartsen zo spoedig mogelijk aan te vullen, zodat de patiënten de zorg krijgen die ze verdienen.