HEERLEN – De gemeente Heerlen loopt voorop in duurzaam wegdekonderhoud door als eerste gemeente deel te nemen aan een pilotprogramma van Rijkswaterstaat met de innovatieve Asphalt Recycling Train (ART). Deze geavanceerde technologie maakt het mogelijk om ter plekke vrijwel al het oude asfalt te hergebruiken in nieuw asfalt, wat het proces bijna volledig circulair maakt. Bovendien vermindert de ART de CO2-uitstoot aanzienlijk, doordat ritten van en naar een asfaltcentrale niet meer nodig zijn.
Hoe werkt de ART?
De Asphalt Recycling Train bestaat uit een reeks onderhoudsmachines die in één werkgang over een beschadigd wegdek rijden en direct een nieuwe, gladde deklaag aanbrengen. Het proces begint met het verwarmen van het bestaande asfalt, dat vervolgens door een andere machine wordt opgepakt, verwerkt en weer opnieuw wordt uitgelegd. Een walsmachine zorgt voor een strak eindresultaat. Deze circulaire aanpak voorkomt verspilling van grondstoffen en minimaliseert de inzet van nieuwe materialen.
Duurzame voordelen
Door het oude asfalt volledig ter plaatse te hergebruiken, bespaart de gemeente op transportkosten en wordt de CO2-uitstoot flink gereduceerd. De weg kan bovendien al na ongeveer zes uur weer worden opengesteld voor verkeer, wat zorgt voor minimale hinder. Dit duurzame project past binnen het bredere verduurzamingsoffensief van Heerlen en biedt waardevolle inzichten die zullen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de ART-technologie.
Toekomstvisie
Met deze pilot zet Heerlen een belangrijke stap richting een circulaire toekomst in infrastructuur. De gemeente hoopt dat de ART-techniek op termijn breed ingezet kan worden op zowel snelwegen als provinciale wegen in heel Limburg. Het verzamelen en delen van data uit deze proef helpt niet alleen Heerlen, maar ook de rest van de sector om duurzame innovaties verder te ontwikkelen en toe te passen.