Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de beloftes van supermarkten om de prijsverschillen tussen de prijs op het schap en de prijs aan de kassa te verminderen, nog steeds niet zijn nagekomen. Volgens de bond klopt de prijs van één op de zes aanbiedingen aan de kassa nog steeds niet. Dit is onacceptabel en onrechtmatig, aldus Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.
Vorig jaar hebben de supermarkten beloofd beterschap te tonen nadat voor het derde jaar op rij bleek dat er veel mis ging tussen de prijs op het schap en de prijs aan de kassa. De bond heeft daarom de supermarkten gesommeerd te stoppen met hun onrechtmatig handelen en de problemen voor 30 juni 2023 op te lossen. De supermarkten worden ook aansprakelijk gesteld voor de schade die consumenten lijden door de foute prijzen aan de kassa.
Het onderzoek werd uitgevoerd door per supermarktketen 240 willekeurige aanbiedingen te controleren, verspreid over 8 filialen in verschillende steden. Bij Albert Heijn kwam 13% van de prijzen niet overeen met de prijs op de bon, bij Plus was dat 15% en bij Jumbo zelfs 20%. Vaak gaat het fout bij aanbiedingen uit koelingen en bij producten uit kartonnen actiedisplays die in het gangpad staan. Maar ook aanbiedingen van de groenteafdeling en op kopstellingen komen vaak niet overeen met de prijs bij de kassa.
Hoewel Jumbo klanten al langer een gratis product aanbiedt als de prijs op de bon afwijkt van de prijs op het schap, is dit volgens de Consumentenbond niet voldoende. De bond vindt dat de supermarkten de verantwoordelijkheid afwimpelen op hun klanten en dat consumenten ervan uit moeten kunnen gaan dat hun kassabon altijd klopt. Consumenten kunnen meldingen maken van supermarkten waar de kassabon niet klopt op het Meldpunt Eerlijk.