EMMEN – Gemeenten in Limburg zijn dit jaar met het beantwoorden van e-mails achteruit gegaan in hun responstijd. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten onlangs werden benaderd met een eenvoudige vraag. Als uitgangspunt is gekeken naar de e-mailgedragslijn voor overheden.
Dit jaar reageerde 71 procent van de gemeenten binnen de toegestane termijn van twee werkdagen op een eenvoudige vraag. Ten opzichte van het onderzoek van vorig jaar is de provincie hiermee tien procent achteruitgegaan. Toen reageerde nog 81 procent van de gemeenten binnen de toegestane tijd.
Dertien procent van de gemeenten heeft een eenvoudige vraag na drie weken nog steeds niet beantwoord. Dit betreft de gemeenten Beekdaelen, Mook en Middelaar, Roermond en Simpelveld.
Ontvangstbevestigingen
74 procent van de gemeenten in Limburg stuurt een ontvangstbevestiging. Hiermee evenaren ze het percentage van vorig jaar en is Limburg wel de beste provincie met het sturen van ontvangstbevestigingen.
Bereikbaarheid en privacy
Dertien procent van de gemeenten heeft geen e-mailadres op de website vermeld. Daarmee is dit percentage even hoog als vorig jaar, en elf procentpunt lager dan het landelijk gemiddelde. Alleen de gemeenten in de provincies Groningen en Zeeland doen dit beter.
Ook zijn er dit jaar minder gemeenten waarbij je alleen via een algemeen contactformulier een vraag kunt mailen en het tevens verplicht is om onnodige persoonlijke gegevens te delen. Waar dit vorig jaar nog tien procent van de gemeenten betrof, is dit percentage nu gedaald tot zeven procent. Hiermee ligt Limburg net onder het landelijk gemiddelde.
De volledige onderzoeksresultaten zijn te bekijken op: https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten-2023/