KERKRADE – The Maestro & The European Pop Orchestra van orkestleider Guido Dieteren opent donderdag 29 juni het jaarlijkse Friends of Jordan Festival in de oude historische stad Petra, een van de zeven nieuwe wereldwonderen van Unesco. Het eerste optreden in het Midden-Oosten komt niet uit de lucht vallen. Evenmin als de drie shows in Palm Desert Californië en een waarschijnlijk vierde show in Texas komend jaar. The Maestro & The European Pop Orchestra 2.0 is mondiaal populairder dan ooit tevoren.
De verklaring schuilt in een reset in de coronatijd, waarin de Limburgse orkestleider, vioolsolist en componist Guido Dieteren nieuwe horizonten zocht en vond. Hij transformeerde zijn evenementenorkest in een muziekproductiebedrijf. En dat leidt niet alleen tot wereldwijd succes, maar opent ook mondiaal nieuwe deuren.
Eraan vooraf gingen enkele opmerkelijke besluiten. Landgravenaar Guido Dieteren verkocht het voormalige kerkje aan de Rötscherweg in Landgraaf, waar zijn productiebedrijf Revi Music sinds 2002 was gevestigd en verhuisde met zijn bedrijf naar het Flexiforum in Kerkrade. Een emotioneel moeilijke beslissing, want dat kerkje was altijd zijn Universum. Verklarend:
Van het beste jaar ooit gingen we in de coronatijd naar het financieel slechte jaar ooit. 96 procent van de inkomsten vielen weg. Dus het was het kwestie van overleven en nieuwe mogelijkheden ontwikkelen.
Mogelijkheden in Flexiforum sluiten perfect aan op toekomstplannen
Omdat live evenementen niet mogelijk waren ontwikkelde Guido Dieteren zijn evenementen orkest in een muziekproductiebedrijf. De nieuwe locatie in Flexiforum ontpopte zich in dat verband al snel als de juiste keuze. Zo kon met een ruime verdubbeling van de repetitieruimte – 246 vierkante meter – al snel weer in een groep met dertig musici worden gerepeteerd. De nieuwe locatie (“we kunnen hier in Flexiforum hetzelfde doen als in Hollywood”), Componeren bij Revi Music al vanaf de start de specialiteit is van de klassiek geschoolde Guido Dieteren en poptoetsenist en boezemvriend Falco Borsboom ontwikkelde zich tot een verdienmodel. Crossovers met bekende Dj’s, Tv-reclame voor bekende merken en nog veel meer bracht voldoende geld in kas om ook verdergaande toekomstplannen te financieren.
De eerste viool op digitaal
De ballen op digitaal en social media bleek ook dé opmaat naar mondiale populariteit en nieuwe mogelijkheden. Na André Rieu, die met afstand het meest aantal volgers heeft, prijkt The Maestro & The European Pop Orchestra op plek 2 in de lijst van de meest populaire Benelux orkesten op You Tube.
‘Voor Corona stonden we met 5000 volgers, denk ik, op plek 10, nu met 145.000 op plek twee”, duidt Guido Dieteren. Het aantal volgers van andere populaire orkesten geeft de actuele status extra gewicht. Concertgebouworkest Amsterdam op drie met 98.000 volgers, Metropool orkest op plek vier met 53.600 en het Rotterdams Philharmonisch Orkest op plaats vijf met 16.800 volgers.
54 miljoen views op muziekkanaal
We hebben nu 54 miljoen views op ons kanaal, dat is vooral dankzij de groei sinds twee jaar. YouTube heeft dan ook onze volledige focus,
benadrukt Guido.
Bij 100.000 volgers krijg je een zilveren Play Button Award.” Echtgenote sopraanzangeres Wendy Kokkelkoren, heeft sinds 1 jaar een kanaal en heeft nu ook al 35.000 YouTube abonnees. Een testclip van dochter Emma-Sophie op Tiktok werd 2,4 miljoen keer bekeken. “Haar kanaal komt later dit jaar online,
zegt Guido.
Dagelijks 400 fan reacties
Ook de 300 tot 400 brieven mailtjes en fan reacties op YouTube, die dagelijks bij Revi Music binnenkomen, onderlijnen de impact van social media. Het weerspiegelt zich ook in de top tien lijst van landen waar de bruisende en prikkelende pop-klassiek cross-over van The Maestro & The European Pop Orchestra het meest beluisterd wordt: USA – Japan – Duitsland- Spanje- Brazilië- Zuid Korea- Frankrijk, maar ook Chili en Roemenië zijn in de lijst terug te vinden. Illustratief ook: bij open air concert in Kerkrade in 2022 waren mensen van twaalf nationaliteiten aanwezig. Bij de komende editie zullen er dat zeker twintig zijn.
Groot aantal social media volgers opent deuren naar buitenlandse concert optredens, promotors weten dat ze het concert moeiteloos uitverkopen
Het aantal volgers via social media heeft ook grote impact op concertoptredens in het buitenland. Promotors lopen veel minder risico omdat ze weten dat gelet op het aantal volgers ze het concert kunnen uitverkopen. En ook Guido Dieteren en Revi Music lopen financieel minder risico’s, toch?
“Yes dat klopt helemaal”,
reageert Guido.
“Hoe verder weg je speelt, des te minder risico moet je nemen, omdat je geen controle hebt over de marketing of de technische productie.”
Benaderd via Linked in: “De organisatie in Jordanie wilde per se de première van onze nieuwe productie hebben”
Social Media en mondiale aandacht is ook de verklaring van het optreden tijdens het prestigieuze Jordan Festival, waar eerder Coldplay, Tom Jones, Andrea Bocelli en de Pavarotti tribute van Carreras en Domingo te zien waren. “De organisatie had filmpjes van ons gezien en was helemaal weg van onze nieuwe productie. Via Linked- in werden we benaderd, men was helemaal weg van onze nieuwe productie. Men wilde per se de Midden-Oosten première hebben. Een muzikale brug slaan tussen Oost en West in de beroemde openluchtlocatie in Petra is natuurlijk een sprookje.”
In Jordanie is er geen feestje zonder Royals
À propos sprookje: in juni was in Jordanie de sprookjesbruiloft van kroonprins Hussein en de Saoedische Rajwa Khaled Al-Saif. Zullen Jordaanse Royals ook jullie concert bijwonen. Naar verluid is er in Jordanie immers geen feestje zonder Royals. Dat zou natuurlijk super zijn, maar daar hebben we actueel geen weet van. De ambassade en overheid ter plekke regelen gastenlijsten e.d.”
Reisschema en overnachtingslocatie
Met hoeveel mensen gaan jullie optreden? “Met 31 musici en zangers. Wendy, The Dutch Tenors en Roy Verbeek gaan ook mee.” Hoe ziet het reisschema eruit? De crew vertrekt al de 26ste, het orkest op 28ste of anders de 27ste laat. Wendy en ik zullen al op de 27e vliegen ivm. Promotie en interviews. We overnachten in een mooi 5-sterren hotel nabij de openluchtlocatie in Petra. Dat regelt de organisatie prachtig. De 29ste is de show en zijn ook de Tv opnames. De 30ste keert het team terug naar Nederland. Wendy en ik hebben dan nog enkele kleine optredens en interviewsessies met studenten en lokale partijen en inwoners.
Concert in Kerkrade is ook mondiale promotiespot voor Kerkrade en Parkstad Limburg
Na het avontuur aan de legendarische handelsroute in het Midden-Oosten wacht op 19 augustus de thuiswedstrijd op de markt in Kerkrade. Kun je al een tipje van de sluiter lichten? “Er zijn gastoptreden van o.a. The Dutch Tenors en een 150-koppig Parkstad Limburg koor. En verder nog drie bijzondere muzikale gasten. De namen kan ik actueel helaas nog niet openbaren”, zegt Guido. “Verder worden ook weer Tv- opnamen gemaakt. Die beelden gaan de komende achttien maanden naar vier continenten, zelfs USA en Australië staan op de planning. Dat betekent dus ook opnieuw mondiale promotie voor Kerkrade en Parkstad Limburg.”
Meer info en ticketverkoop in Kerkrade via www.themaestro.nl