HEERLEN – De bovenbouwleerlingen havo/vwo van Vrijeschool Parkstad zijn dit schooljaar gestart met een bijzonder nieuw vak: science. In dit vak komen de vakgebieden scheikunde, natuurkunde en biologie samen in uitdagende, praktijkgerichte projecten. Door ervaringsgericht leren worden de leerlingen gestimuleerd om niet alleen kennis op te doen, maar ook om die kennis in de praktijk toe te passen. Bij twee projecten is er sprake van samenwerking met het hoger onderwijs, Zuyd Hogeschool.
Het eerste project, het bouwen van een ecodome, stond in het teken van duurzaamheid en innovatie. Verdeeld in vakgroepen werkten de leerlingen aan specifieke onderdelen van een ecodome, zoals het bedenken van een wateropvangsysteem, het ontwerpen van een toren waarin planten kunnen groeien en het ontwikkelen van een belichtingssysteem. De samenwerking tussen de vakgebieden bleek cruciaal: waar de ene leerling stuitte op een probleem, bracht de andere leerling een verrassende oplossing vanuit een andere invalshoek.
Ecodome als leerervaring
De ecodome, die enkele weken trots voor de school stond, bood een tastbaar resultaat van de gezamenlijke inspanningen. Maar toen het bouwwerk een stormachtige wind niet overleefde, werd duidelijk dat leren niet alleen draait om succes, maar ook om in omgaan met uitdagingen en veerkracht. Waarom was de constructie niet sterk genoeg? Hoe kan dit beter? Deze vragen leidden tot intensieve discussies, nieuwe inzichten en een hernieuwde motivatie. “Leren omgaan met tegenslagen en daar sterker uitkomen is wellicht de waardevolste les die we onze leerlingen kunnen bieden,” aldus Donny Jeurissen, teamleider Vrijeschool Parkstad.
Volgende uitdaging: wellnesscentrum op Mars
Na de ecodome kijken de bovenbouwleerlingen nu vooruit naar hun volgende project: het ontwerpen van een wellnesscentrum voor Mars. Een fictieve, maar zeer uitdagende opdracht die opnieuw vraagt om creatieve oplossingen, interdisciplinaire samenwerking en de durf om buiten de gebaande paden te denken. In dit project wordt samengewerkt met de opleiding Biometrie van Zuyd Hogeschool. Project 3 wordt het ontwerpen van een robot die seksuele voorlichting geeft. In project 4 ontwikkelen de leerlingen samen met de studenten van de opleiding Ergotherapie van Zuyd Hogeschool een hulpstuk of begeleidingsplan voor mensen met een beperking. De samenwerking met Zuyd Hogeschool biedt leerlingen niet alleen toegang tot specialistische kennis, maar ook de kans om alvast te proeven aan het vervolgonderwijs.
Een andere kijk op leren
Het nieuwe vak science past helemaal binnen de vrijeschoolse onderwijsfilosofie van leren met je hoofd, hart en handen. Door theorie te koppelen aan de praktijk, het stimuleren van samenwerking en ruimte te geven voor vallen en opstaan, worden leerlingen niet alleen voorbereid op hun examens, maar ook op het leven.
Over Vrijeschool Parkstad
Vrijeschool Parkstad is dé vrijeschool voor vmbo-tl, havo en atheneum in Heerlen. Het onderwijs kenmerkt zich door afstemming op de leeftijdsfase van het kind, waarbij feedback en reflectie centraal staan in plaats van toetsen en cijfers. Vrijeschool Parkstad bestaat 10 jaar en telt ruim 300 leerlingen