AKEN – Een groot deel van de Alemannia fans die zaterdag het kampioenduel van Alemannia tegen 1. FC Bocholt gaan bijwonen zal als altijd over de CHIO-brug, over de Krefelder Straße, het Tivoli stadion instromen. Bij grote fan instroom ontstaan er altijd forse fan files op de brug. De brug moet op die momenten dan ook heel wat kilo’s kunnen torsen. De brugproef van de CHIO-brug kwam dan ook quasi op een perfect moment.
De bouw van het CHIO-bouwwerk, zeg maar de verbinding tussen Porta en de Tivoli begon in 2011. In 2012 werd de voetgangers- en fietsbrug voltooid. In Duitsland moeten bruggen elke zes jaar volgens een DIN-norm (1076) op hun staat worden gecontroleerd. En dát moment was dus nu.
Elk onderdeel van de constructie nauwkeurig onderzocht
De hele constructie wordt volgens een systematische procedure gecontroleerd en eventuele gevonden schade wordt beoordeeld op basis van de criteria stabiliteit, verkeersveiligheid en duurzaamheid. Ook tijdens de algemene inspectie van de CHIO-brug werd elk onderdeel van de constructie nauwkeurig onderzocht.
CHIO-brug is bijzonder bouwwerk
De CHIO-brug is ontworpen als een integrale constructie, in combinatie met tuiverstevigingen en interne, niet-verlijmde na spanning. De bovenbouw van gewapend beton is star geïntegreerd in de landhoofdgebieden. “Het is een bijzonder bouwwerk zegt Hans-Peter Doser, van het gelijknamige ingenieursbedrijf Doer. die de opdracht kreeg om de inspectie uit te voeren.
Afdekplaat op 42 meter hoogte verwijderd om eventuele roest of scheurschade te kunnen vaststellen.
“Bij het controleren van de schroefverbindingen gaat het vooral om de staat van roest en of een van de schroeven gescheurd is”, zegt Jens Werfling van het stadsbedrijf Aachen. Daarvoor moet op de CHIO-brug ook een afdekplaat, onopvallend gemonteerd op een hoogte van circa 42 meter, worden verwijderd. “Daar zitten schroefverbindingen achter. Ze verbinden het onderste deel van de mast, een stalen composietconstructie gevuld met beton, tot deze hoogte om de kabelkrachten op te vangen, met het daaraan bevestigde bovenste deel, de zogenaamde antenne”, duidt ingenieur Doser.
Deze schroefverbindingen zijn de eerste onderdelen die worden getest in het kader van de algemene inspectie van de CHIO-brug. Maar ook de staalkabels worden meter voor meter nauwkeurig gecontroleerd. De spiraalvormig gewikkelde staalstrengen moeten afzonderlijk worden onderzocht om er zeker van te zijn dat ze niet gescheurd of roestig zijn.
Via de hoogwerker bereiken de machinisten ook het hoogste punt op 68 meter van de brugpyloon.
Na toevoegingen zoals CHIO-logo’s op de mast en de belettering van een reling op het betonlichaam bereiken de ingenieurs met een hoogwerker uiteindelijk ook de top van de 68 meter hoge mast van de tuibrug.
Ook die inspectie verloopt tevredenstellend voor de ingenieurs. Alle vanaf het platform onderzochte componenten vertoonden geen significante veiligheidsrelevante schade. Er is enkel sprake van geringe schade, die door veroudering veelvuldig voorkomt en weinig relevantie heeft voor de stabiliteit, duurzaamheid en verkeersveiligheid van de brug”, klinkt het
De geel-zwarte fans kunnen dus zaterdag met een gerust gevoel massaal de CHIO-brug betreden,
Foto’s: Copyright © Stadt Aachen/E. Bresser.