Van bijna faillissement tot een e.Volution. Door een eigendomsoverdracht van het Luxemburgse conglomeraat B-On naar Streetscooter grondlegger Günther Schuh, een investering van 25 miljoen euro van de E-pionier Schuh én een cruciale order van Deutsche Post, dat 700 tot 800 Streetscootervoertuigen bestelde is de redding van Neapco in Düren een feit.
Bij de fabrikant van elektrische voertuigen worden elektrische tansport en bestelwagens, maar ook elektrische transportfietsen voor gebruik binnen voornamelijk stedelijke gebiedenproductielocatie geproduceerd. Het nieuwe bedrijfsplan voorziet dat tot eind 2025 3.500 Streetscooters worden gebouwd, voordat een nieuw e-model, de e.Volution Space, op de markt komt.
De Streetscooter staat symbool voor de ultieme elektrische bestelwagens voor bezorgdiensten in ‘de last mile’. Het bedrijf werd in 2010 opgericht door Günther Schuh en Achim Kampker als onderzoeksinitiatief aan de RWTH Universiteit Aachen. Na de sluiting van treinenbouwer en groot werkgever in de Euregio Bombardier, werd in gigantische fabriek aan de Jülicher Strasse in Aachen nieuwe werkgelegenheid gecreëerd.
Ruim 90 procent van de Nederlandse treinen is afkomstig uit de prachtige, oude industriële gebouwen aan de Jülicherstrasse, lang de thuishaven van treinenbouwer Talbot en daarna haar Canadese opvolger Bombardier Transportation in Aken Tijdens de hoogtijdagen van Talbot werkten in Aachen ruim 1700 mensen, waaronder zo’n 450 Limburgers. In 1995 werd Talbot/Siemens overgenomen door de beursgenoteerde Canadese multinational Bombardier van huis uit een vliegtuig bouwer. In 2000 besloot vliegtuig en treinenbouwer Bombardier om de productie van de ruwbouw van treinen te verplaatsen naar Görlitz, aan de Duits-Poolse grens. Aachen werd getransformeerd tot Endausbauwerk voor treinen en trams. Lees: eindassembleur van verschillende producties, inclusief de eindtesten van alle elektrische systemen De ruwbouw daarvan produceerde Bombardier in het Saksische Bautzen. Dat had natuurlijk gevolgen voor de werkgelegenheid in de Euregio. Bombardier telde nog 720 mensen in vaste dienst, waaronder 180 Nederlanders. Daarbovenop werkt nog eens 165 via arbeidss krachten bij het bij Bombardier in huis gevestigde flexpoint toen de Candese multinationaal in 2013, ondanks volle opdrachtsboeken in Aken, Bombardier Aachen sloot en de productie overhevelde naar minder goed florerende Bombardier vestigingen.
In de regio Aachen leidde het tot groot sociaal maatschappelijk protest en ook engagement. In Limburg bleef het oorverdovend stil.
Pogingen van wijlen Frank Iffländer, de gepokt en gemazelde General Manager van Bombardier Transportation in Aken om door een reparatie- en onderhoudsbedrijf voor treinen werkgelegenheid te behouden en daar op Avantis daarna nieuwe bedrijfsactiviteiten aan toe te voegen sneefde door gebrek aan medewerking van LIOF, provincie en de gemeente Heerlen. Die laatste gemeente weigerde destijds de bespreekbaarheid van een grondstuk dicht bij de spoorlijn op Avantis – wat cruciaal was voor de geplande nieuwe treinonderneming en bood een mogelijke vestigingslocatie op Trilandis bedrijventerrein aan. Dat was echter geen optie voor de initiafnemers
Een veelbelovende initiatief in de toen nog niche E markt kon wél op veel bijval en steun rekenen in de Aachener region. En al snel ook Duitsland breed. Deutsche Post kocht het Streetcooter bedrijf eind 2014. In 2014 produceerden 100 werknemers 200 voertuigen in de voormalige treinenfabriek in Aken. In de Stedenregio Aachen vervingen gemeenten en bijvoorbeeld ook de Sparkasse Aachen hun wagenpark voor e-auto’s uit de Streetscooter fabriek. In 2014 werd door Streetscooter GmbH een autotestbaan aangelegd op het Nederlands-Duitse bedrijvenpark Avantis. Ook deze kans liet Limburg en Parkstad aan zich voorbij gaan.
In april 2016 begon de Deutsche Post DHL nam het bedrijf over en startte met een massaproductie voor eigen gebruik. Van de Streetscooter Work werden 2.000 exemplaren per jaar geproduceerd. Vanaf 2017 werden er jaarlijks ongeveer 10.000 voertuigen geproduceerd.
In 2017 werd in de Neapo fabriek aan de Henry-Ford-Straße 1 in Düren een tweede productlocatie opgestart. De Neapco Europe GmbH in Düren maakt onderdeel uit van een mondiaal Amerikaans concern met ultramoderne fabrieken in Noord-Amerika, Azië en Europa. Neapco ontwerpt, produceert en distribueert hoogwaardige, kosteneffectieve OEM- en aftermarket-aandrijflijnproducten voor toepassingen in de automobielsector, lichte vrachtwagens, zware vrachtwagens, off-road, off-highway, landbouw en industriële toepassingen.
DHL/Deutsche post bouwde in Aachen en Düren tienduizenden Streetscooter. De Streetscooter werd symbool voor de ultieme elektrische bestelwagens voor bezorgdiensten in ‘de last mile’. Het Luxemburgse conglomeraat B-On nam de productie van logistieke reus DHL over en breidde het aantal varianten uit. Naast elektrische voertuigen, niet alleen volledig elektrische bestelwagens, werden ook elektrische transportfietsen voor gebruik binnen voornamelijk stedelijke gebieden geproduceerd. De werkgelegenheid groeide naar 700 personeelsleden
Tot veler verrassing vroeg de producent van Streetscooter september 2023 echter het faillissement aan. Het nieuws over het faillissement kwam als een schok voor de werknemers stakeholders en politiek. Temeer daar het bedrijf, dat de verkoop en levering ook naar Noord-Amerika wil uitbreiden, zei de laatste tijd het behoorlijk wat orders te hebben genoteerd.
Maar ook B-On had, naar zeggen, te maken met uitdagingen waar de rest van de automobielindustrie ook mee te kampen heeft, zoals de moeizame levering van componenten, uitbreiding van de productie en mondiale concurrentie.
De onzekerheid over de toekomst van Streetscooter en werkgelegenheid was maandenlang zeer groot. Een Streetscooter drama dreigde. Een curator verkende de mogelijkheden. Een faillissement kan immers de deur openen voor nieuwe investeerders of zelfs een mogelijke overname. Het was lang een dubbeltje op z’n kant. Maar die overname kwam er dus nu. Günther Schuh, grondlegger van het bijzondere universiteitsproject, redde getriggerd door de steun van politiek en stakeholders en DHL/Deutsche post zijn geesteskind Streetscooter. Tevens legde de regionaal zeer betrokken ondernemer het fundament voor een verdere e.Volution. En daarmee dus ook werkgelegenheid in de Euregionale Automotive industrie.